مقالات

چندین دلیل آتش‌سوزی خودروها

آتش سوزی خودروها

خودروها می‌توانند به دلایل گوناگون انسانی و فنی و شیمیایی آتش بگیرند و در خیلی از مواقع ، مجموعه‌ای از عوامل مختلف دست در دست یکدیگر باعث آتش‌سوزی یک ماشین می‌شوند. شناخت این عوامل مطمئنا می‌تواند به دارنده‌ی خودرو کمک کند تا از موقعیت‌های مخاطره‌آمیز پرهیز کند ، اما به هر حال تضمینی در کار نیست.

همیشه یادتان باشد که اگر به هر علتی ماشین‌تان آتش گرفت سریعا از آن خارج شوید و تا جای ممکن از آن فاصله بگیرید ، چرا که شعله‌ای کوچک می‌تواند به‌سرعت گسترش یابد و در نتیجه ، وضعیت حادثه می‌تواند به ‌مراتب بدتر و فاجعه‌آمیزتر شود. به همراه داشتن تجهیزات اطفا حریق مانند کپسول آتش خاموش کن در خودرو امری اجتناب ناپذیر به نظر رسیده که در چنین مواقعی میتواند یاریگر شما باشد. در این نوشتار به چندین دلیل اتش سوزی خودروها خواهیم پرداخت.

۱- نقص فنی:

 

نقص فنی خودرو

نقص فنی معمولا به خودی خود باعث آتش‌سوزی ماشین نمی‌شود اما می‌تواند شرایط مساعدی برای بروز آن مهیا کند یا حتی موقعیتی ایجاد کند که آتش گرفتن ماشین اجتناب ‌ناپذیر شود.

معمولا خودروسازان توجه فراوانی روی این نقایص دارند و اگر موردی مشاهده شود بی‌درنگ و پیش از فراگیر شدن مشکل ، برای رفع آن اقدام می‌کنند. به هر حال هیچ سازنده‌ای دوست ندارد با ماشین‌های قابل اشتعال‌اش شناخته شود! باید توجه داشت که از یک طرف هر عیب و ایرادی لزوما منجر به آتش گرفتن ماشین نمی‌شود و از طرف دیگر ، نقص فنی صرفا نقطه‌ی شروع اتفاقاتی است که منجر به آتش‌سوزی می‌شوند.

 

در اینجا میتوانید با انواع روش های خاموش کردن آتش آشنا شوید

 

۲- تعمیر و سرویس نامناسب:

خطای انسانی معمولا دلیل مستقیم آتش‌سوزی خودرو نیست اما بی‌توجهی به نگه‌داری از خودرو به ‌راحتی می‌تواند آن را به خطر بیندازد.

شکی نیست که فراموش‌کاری یا غفلت از سرویس درست و به ‌موقع وسیله‌ی نقلیه می‌تواند خطر آتش گرفتن ناخواسته و پیش‌بینی‌ نشده‌ی آن را نیز به همراه داشته باشد. اگر قطعات شکسته ، آب‌بندهای دارای نشتی یا سیم‌کشی معیوب را به حال خود رها کنید ، ماشین شما به یک بمب ساعتی متحرک تبدیل می‌شود.

موتوری که واشر خراب داشته باشد می‌تواند موجب چکه کردن مواد قابل اشتعال شود و سیم‌های فرسوده می‌توانند جرقه و اتصالی ایجاد کنند.

۳- باتری‌های هیبریدی و الکتریکی:

 

باتری اتومبیل

پاییز 2013 بود که یکی از خودروهای الکتریکی تسلا مدل اس که به‌عنوان «ایمن‌ترین خودرو تا کنون» معرفی شده بود آتش گرفت. این ماشین با سرعت زیادی در حرکت بود که جسم ریزی با آن برخورد کرد و باعث سوراخ شدن و اشتعال باتری شد. این مساله برای تسلا بسیار گران تمام شد چون ادعا کرده بود که تمام مشکلات ایمنی این گونه خودروها را برطرف کرده است. به هر حال این خودروها هنوز در آغاز راه‌اند و با مشارکت شرکت‌هایی مثل شورلت و جنرال موتورز ، امیدهای زیادی برای آینده‌ی ایمن آن‌ها وجود دارد.

 

به دنبال خرید ماسک پرستاری ارزان هستید؟

 

۴- داغ شدن مبدل‌های کاتالیستی:

مبدل‌های کاتالیستی که به سیستم اگزوز متصل می‌شوند یکی از خطرات اصلی منجر به آتش‌سوزی هستند و در عین حال معمولا نادیده گرفته می‌شوند.

این مبدل‌ها اغلب به این دلیل داغ می‌شوند که میزان آلاینده‌های اگزوزی که می‌سوزانند بیش‌تر از ظرفیتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است. در واقع اگر موتور ماشین شما به هر دلیلی درست کار نکند ، باعث سوخت ناقص بنزین می‌شود و مواد اضافی زیادی را روانه‌ی سیستم اگزوز می‌کند. به این ترتیب مبدل کاتالیستی باید کار اضافه‌ای انجام دهد و از حد معمول داغ‌تر شود. این مساله علاوه بر این که در دراز مدت به خود مبدل آسیب می‌رساند ، بخش‌های اطراف آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با داغ شدن بیش از حد مبدل (که می‌تواند به بیش از هزار درجه‌ی سانتی‌گراد برسد) آتش‌سوزی در خودرو بسیار محتمل خواهد بود

 

۵- داغ شدن موتور:

داغ شدن موتور به خودی خود باعث مشتعل شدن آن نمی‌شود ، اما می‌تواند دمای مایعات داخلی ماشین را بالا ببرد و باعث بیرون ریختن آنها از چرخه‌ی حرکت خودشان بشود. این مایعات ممکن است روی قسمت‌های داغ مثل موتور یا سیستم اگزوز بریزند و آتش بگیرند.

داغ شدن موتور می‌تواند ناشی از آب‌بندی معیوب یا واشر خراب باشد و بررسی فنی نیاز دارد.

به هر حال داغ شدن پیوسته‌ی موتور ماشین نشانه‌ی خطرناکی است که نباید از آن غافل شد.

بیشتر بخوانید: انواع کپسول ها و خاموش کننده های آتش نشانی

۶- نشت مایعات:

در هر خودرو ، مایعات اشتعال‌پذیر و خطرناک گوناگونی مانند بنزین ، روغن موتور ، روغن ترمز ، روغن گیربکس و غیره وجود دارد که همگی در حینی که ماشین روشن است در گردش‌اند و با آسیب دیدن مسیر و شلنگ و مخزن‌شان می‌توانند موجب آتش‌سوزی شوند.

اگرچه چنین آتش‌سوزی‌ای احتمالا از محدوده‌ی موتور شروع می‌شود که تمام این مایعات خطرناک در آن جمع‌اند ، اما فراموش نکنید که بعضی از آن‌ها مثل بنزین و روغن ترمز در تمام طول ماشین در جریان‌ هستند.

5 دیدگاه در “چندین دلیل آتش‌سوزی خودروها

  1. آزمون گواهی نامه گفت:

    آقا دمتون گرم از مطلب عالیتون

    1. admin گفت:

      ممنون لطف دارید

  2. manager.f گفت:

    mask N95 drin?

  3. بازتاب: نازنین بهرامی
    1. manager.f گفت:

      ممنون از نظرتون دوست عزیز
      بله جای نگرانی نیست، ماسک بهتون هیچ آسیبی نمیزنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *